FORMA
Decoding the Euro Box Promotion case: Independence of constitutional courts, equality of States, and the clash in judicial standards in view of the principle of primacy
Common Market Law Review 2024, t. 61, nr 3, s. 831-868.
Współautorstwo: Taborowski, Maciej
Opinia prawna w sprawie wpływu wymogów prawa Unii Europejskiej oraz Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, w szczególności wyjaśnionych i zastosowanych w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących statusu Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, na ramy prawne działania Marszałka Sejmu określone w art. 249–251 Kodeksu wyborczego
Przegląd Sejmowy 2024, nr 3-4 (182-183), s. 195-208.
Współautorstwo: Bogdanowicz, Piotr
Autorzy analizują wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na wykonywanie kompetencji Marszałka Sejmu w kwestii wygaśnięcia mandatu posła oraz dokonują oceny statusu Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego. Dochodzą do wniosku, że Izba ta nie jest niezależnym i bezstronnym sądem ustanowionym na mocy ustawy, a jej orzeczenia są prawnie bezskuteczne. Rekomendują zatem Marszałkowi Sejmu, aby odwołania w sprawach postanowień dotyczących wygaśnięcia mandatu posła przekazał nie do tej wadliwej Izby, lecz do Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Najwyższego.
The authors analyse the impact of the jurisprudence of the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the European Union on the exercise of the powers of the Marshal of the Sejm regarding the termination of a Member’s mandate, and evaluate the status of the Chamber of Extraordinary Control and Public Affairs of the Supreme Court. They conclude that this Chamber is not an independent and impartial court established by law, and its rulings are legally ineffective. They therefore recommend to the Marshal of the Sejm, that appeals in cases of decisions on the termination of a Member’s mandate, should not be directed to this defective Chamber, but to the Chamber of Labour and Social Security of the Supreme Court.
Skarga europejskich organizacji sędziowskich w obronie rządów prawa i niezawisłości sędziów : połączone sprawy T-530/22 do T-533/22 Medel i inni przeciwko Radzie (w toku)
Problem praworządności w Polsce w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (2022–2023) / wstęp, wybór i opracowanie Jan Barcz i Agnieszka Grzelak. Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2024, s. 336-356.
Defective Judicial Appointments and their Rectification under European Standards
Transition 2.0 : re-establishing constitutional democracy in EU member states / Michal Bobek, Adam Bodnar, Armin von Bogdandy, Pál Sonnevend (eds.). Baden-Baden : Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, 2023, s. 425-470.
The Union law, the ECHR and the jurisprudence of the two European Courts do not answer as to the finality of an act of appointment of a judge made in breach of the law. That answer should be provided by national law and should fit into the limits set by the Constitution. From the perspective of European standards, it is sufficient that the defective appointees do not rule on, respectively, the interpretation and application of Union law and the protection of the rights and freedoms guaranteed by the ECHR. Theoretically, therefore, they can remain ‘national judges’, yet functionally they are not ‘European Judges’. Addressing unlawful judicial appointments is essential to overhauling the judicial system, reinstating the rule of law, ending the aggravating legal chaos and restoring fully effective legal protection to individuals. Curing defective appointments requires general, systemic arrangements, adequate to the nature and scale of the problem, while based on an Act of the Parliament. Extreme solutions should be avoided, as they can bring too much negative impact. There should bepreferably some arrangements that take account of all axiological, systemic, institutional and social considerations. Indeed, it is a balancing exercise to rectify the legal chaos that has developed, to lay down rules for removing deficiencies in judicial appoint ments, and to define the legal consequences of rulings made by defective courts. Still, in light of the jurisprudence of the ECJ and the ECtHR, the removal of unlawfully appointed judges would be permissible provided proper enactment, justification and proportionality of the measure.
Praworządność w Polsce w świetle orzecznictwa ETPC dotyczącego procesu powoływania sędziów oraz funkcjonowania Trybunału Konstytucyjnego
Problem praworządności w Polsce w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (2021) : księga I / wstęp, wybór i opracowanie Jan Barcz, Agnieszka Grzelak i Rafał Szyndlauer. Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2022, s. 679-711.