FORMA
Rethinking EU Law-making Policy on Confiscation of the Proceeds of Crime Ariadna H. Ochnio.
London : Routledge, 2025
ISBN 9781032737669
270 stron.
The book provides a critical analysis of EU law-making policy on the confiscation of the proceeds of crime, using a minimalist restorative approach to justice focused on the rights of victims and communities, and more proactive roles for all participants in confiscation procedures.
This book shows how the examined policy has been translated into the EU law standards adopted as its realisation, and whether the gaps identified in these standards are reflected in the domestic law of the comparator EU jurisdictions (Poland, Germany, and France). The post-conviction confiscation regime in England and Wales is also explored as an example of an alternative non-EU model of value-based confiscation. Considering the complex juridical nature of confiscation, which challenges the applicability of the civil-criminal dichotomy, this book recommends a two-fold approach when shaping EU confiscation mechanisms, focused on linking policy objectives with a restorative approach to justice, and making the appropriate choice of criminal or civil routes for confiscation.
This book will be of key interest to scholars, students and practitioners in EU policy and law, criminal law, EU and national law on confiscation, EU criminal justice policy, and more broadly to European studies, criminology and international organisations.
Rozszerzona prejudycjalność wyroku karnego z perspektywy możliwych naruszeń prawa do sądu
Hominum causa omne ius constitutum sit : księga jubileuszowa Profesora Piotra Hofmańskiego / redakcja naukowa Paweł Czarnecki, Sonia Głogowska, Adam Górski, Andrzej Sakowicz, Andrzej Światłowski. Warszawa : Wolters Kluwer, 2024, s. 219-228.
Recent developments in EU anti-corruption strategy : the missing element of the return of corrupt assets to “victim countries”
Journal of Money Laundering Control 2024, t. 27, nr 7, s. 1-12.
Purpose - Recent developments in the EU’s anti-corruption strategy have brought the EU closer to meeting the UNCAC’s objectives, i.e. the Proposal for a Directive on combating corruption (2023) and the Proposal for a Directive on Asset Recovery and Confiscation (2022). This paper aims to discuss these developments from the perspective of the UNCAC, to identify missing elements in the EU’s asset recovery mechanisms.
Design/methodology/approach - Critical approach towards EU anti-corruption policy (discussing the problems and solutions). Review of EU developments in asset recovery law.
Findings - There is a political will on the part of the EU to fight corruption through the rules enshrined in the UNCAC. However, improving EU law by introducing a new type of confiscation of unexplained wealth and criminalising illicit enrichment, without establishing convergent rules for the return of corrupt assets from EU territory to the countries of origin, cannot be seen as sufficient action to achieve the UNCAC’s objectives. In modelling mechanisms of the return of assets, the EU should search for solutions to overcome the difficulties resulting from the ordre public clause remaining a significant factor conditioning mutual legal assistance.
Originality/value - This paper discusses the possible input of the EU, as a non-State Party to the UNCAC, to advance implementing the UNCAC solutions on asset recovery by establishing convergent rules for the return of corrupt assets from EU territory to countries of origin.
O funkcji kompensacyjnej przepadku i zabezpieczeniu wykonania środków kompensacyjnych : (rozważania w perspektywie prawa UE i prawa międzynarodowego)
Państwo i Prawo 2023, nr 3, s. 91-103.
Rozwiązania prawne wyłączające orzekanie przepadku nie korespondują w pełni z aktualnym podejściem prezentowanym na forum UE i organizacji międzynarodowych, które dążą do bezpośredniego zaangażowania mechanizmów konfiskaty do realizacji praw pokrzywdzonych przestępstwem do odszkodowania i restytucji. Jednocześnie uregulowanie przepadku w polskim prawie powoduje dualizm sytuacji prawnej pokrzywdzonych przestępstwem w sprawach krajowych i w sprawach transgranicznych podlegających bezpośredniemu działaniu rozporządzenia 2018/1805.
Przepisy art. 44 § 5 i art. 45 § 1 in fine k.k. należałoby zmienić w taki sposób, aby środki uzyskane z przepadku (przedmiotów, korzyści lub jej równowartości) mogły być bezpośrednio przeznaczane na szeroko rozumianą kompensację szkód ujawnionego pokrzywdzonego, a ponadto - by mogły być pośrednio wykorzystywane za pomocą specjalnego funduszu celowego służącego pokrzywdzonym przestępstwem (jednostkom i grupom społecznym).
The article discusses the current approach to the compensatory function of criminal confiscation favoured by the EU, the CoE, the UN, and the OECD. The essence of this approach is applying confiscation mechanisms to satisfy the rights of crime victims to compensation. From this perspective, the national strategy for seizing illicit assets requires a shift closer towards the concept of restorative justice. The article proposes some legislative amendments to adjust the Polish criminal law, both substantive provisions (on forfeiture) and procedural provisions (on interim measures to secure the execution of compensatory measures), to the modern concept of confiscation.
Sposób ustalania wartości rzeczy ruchomej będącej przedmiotem przestępstwa przywłaszczenia : glosa do wyroku Sądu Najwyższego – Izba Karna z dnia 23 lutego 2022 r., II KK 439/21
Orzecznictwo Sądów Polskich 2023, nr 2, s. 72-80.
